Zajęcia terapeutyczne

Terapia z Mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej w Marszałkach odbywa się następująco:

1. Leczenie ogrodem (hortitorepia) w ramach  której:

– sprzątano groby naszych Mieszkańców na cmentarzu latem i jesienią,

– przycinano krzewy w ogrodzie różanym,

– posadzono kwiaty wieloletnie przed budynkiem terapii,

– zakopano ogródek warzywny i posiano nasiona oraz posadzono sadzonki warzyw i truskawek,

– zbierano pomidory i inne warzywa oraz winogrona i maliny, nasiona kwiatów,

– pielono ogródki kwiatowe i warzywny,

– zagrabiano i porządkowano ogród,

– wywożono liście i chwasty na śmietnik,

– obrywano kwiaty lipy,

– okrywano świerkiem krzewy róż,

– pojechano na wycieczki przyrodniczo-krajoznawcze,

– spacerowano i odpoczywano wśród zieleni.

2. Leczenie przez pracę (ergoterapia) w ramach której przeprowadzono zajęcia plastyczne  z wykorzystaniem materiałów  (masa solna, filc, brystol, bibuła, sklejka, rośliny, farby, tkanina i inne):

– wykonano kartki okolicznościowe, zaproszenia, dyplomy, naklejki, napisy i banery okolicznościowe,

– wykonano elementy ozdobne techniką orgiami i kirigami,

– wycięto pomalowano i ozdobiono upominki ze sklejki, prace konkursowe,  ozdoby okolicznościowe,

– ugnieciono ciasto i formowano kształty z masy solnej, malowano ich i wypiekano,

– układano kompozycje z roślin suchych i żywych kwiatów, wito wianki, i tworzono stroiki,

– wykonano plastycznie kukły w tym płaskie ,

– uszyto kostiumy teatralne, wykonano elementy dekoracji teatralnej i rekwizyty,

– wyciskano pierniki w formach w muzeum,

– wzięto udział w kiermaszach.

3. Leczenie przez muzykę (muzykoterapia – muzyka jako terapia i muzyka w terapii ) w ramach której:

– śpiewano utwory o różnych nastrojach i z rocznych lat i rodzajów muzyki,

– słuchano koncertów muzyki klasycznej, poważnej, ludowej i operetkowej oraz musicalowej

– oglądano  filmy muzyczne,

– tworzono i przygotowywano koncerty o różnej tematyce muzycznej,

– uczono się tekstów piosenek na pamięć,

– oglądano widowiska taneczne i tańczono,

– zorganizowano zabawy taneczne i wyjeżdżano na zabawy do innych miejsc,

– zorganizowano konkursy i spotkania muzyczne,

– tworzono prace inspirowane muzyką,

-spotykano sie na muzykownaiu na dworze i z okazji różnych rocznic i wydarzeń

– odpoczywano przy muzyce.

4. Leczenie teatrem (dramatoterapia) w ramach której:

– poprzez ćwiczenia i zabawy teatralne rozwijano wyobraźnię,

– czytano teksty (wierszy, prozy) – jego interpretacje, intonacje, melodykę, rytm i rym,

– pisano scenariusze uroczystości

– uczono się i zapamiętywano krótkie teksty etiud spektakli oraz pieśni,

– kreowano role postaci w spektaklach,

– uczono się animacji kukłami płaskimi,

– zrealizowano scenki teatralne.

5. Leczenie przez gotowanie w ramach której:

– pieczono ciasteczka i pierniczki oraz ciasta,

– pieczono jabłka z nadzieniem,

– przygotowywano kanapeczki,

– przygotowywano sałatki,

– pieczono frytki,

– przygotowywano desery,

– przygotowywano uroczyste przyjęcia z Mieszkańcami i dla Mieszkańców.

6. Leczenie nie przez film ( filmoterapia) i radio:

– oglądano filmy o terapeutycznym charakterze,

– oglądano filmy historyczne,

– oglądano filmy przyrodnicze,

– oglądano filmy dokumentalne,

– oglądano filmy naukowe,

– oglądano filmy religijne,

– oglądano filmy komediowe,

– oglądano filmy cowboyskie i inne,

– oglądano i dyskutowano nad programem TV,

– realizowano audycje radiowe.

7. Leczenie przez książki (biblioterapia) w ramach której:

– słuchano powieści klasycznych z audiobooku,

– głośno czytano prasę i wiersze,

– wypożyczano i użyczano prasę i książki,

– dyskutowano o wysłuchanych wydarzeniach,

– czytano prasę religijną i baśnie w pokojach,

– zorganizowane spotkania z poezją i spotkania autorskie z poetami,

– założono gazetę samorządową Mieszkańców.

8. Leczenie przez gry dydaktyczne w ramach której:

– grano w gry stolikowe ( warcaby, szachy, młynek i inne)

– grano w trambambule,

– grano w różne gry kartami,

-gry dydaktyczne, zagadki, quizy, krzyżówki.

9. Leczenie przez ruch (fizjoterapia) w ramach której:

– przeprowadzano ćwiczenia ruchowe i naświetlania oraz masaże na przyrządach w sali,

– ćwiczono i wspierano ruch Mieszkańców w łóżku,

– organizowano cotygodniowe ćwiczenia ogólne w sali kominkowej lub na świeżym powietrzu,

– organizowano rozgrywki tenisa stołowego i trambambuli

– organizowano igrzyska seniorów – Senioriadę,

– brano udział w imprezach sportowo-rekreacyjnych w innych miejscach (Kocie Góry i inne),

– wychodzono i wyjezdżano na spacery i zakupy.

Ponad to wspierano mieszkańców w rozwijaniu ich pasji pomagając w zdobyciu materiałów i sprzętu:

– w wykonywaniu prac konkursowych, konstruowaniu ich  z różnych materiałów,

– robieniu na drutach swetrów, skarpet i kamizelek, zdobywaniu wełny,

– konstruowaniu miniatur domów, szopek, itp.

– szydełkowaniu ozdób świątecznych,

– wykonywaniu gwiazdek techniką orgiami,

– wypożyczaniu książek.

Back to top button
Skip to content