Zajęcia terapeutyczne
Terapia z Mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej w Marszałkach odbywa się następująco:
1. Leczenie ogrodem (hortitorepia) w ramach której:
– sprzątano groby naszych Mieszkańców na cmentarzu latem i jesienią,
– przycinano krzewy w ogrodzie różanym,
– posadzono kwiaty wieloletnie przed budynkiem terapii,
– zakopano ogródek warzywny i posiano nasiona oraz posadzono sadzonki warzyw i truskawek,
– zbierano pomidory i inne warzywa oraz winogrona i maliny, nasiona kwiatów,
– pielono ogródki kwiatowe i warzywny,
– zagrabiano i porządkowano ogród,
– wywożono liście i chwasty na śmietnik,
– obrywano kwiaty lipy,
– okrywano świerkiem krzewy róż,
– pojechano na wycieczki przyrodniczo-krajoznawcze,
– spacerowano i odpoczywano wśród zieleni.
2. Leczenie przez pracę (ergoterapia) w ramach której przeprowadzono zajęcia plastyczne z wykorzystaniem materiałów (masa solna, filc, brystol, bibuła, sklejka, rośliny, farby, tkanina i inne):
– wykonano kartki okolicznościowe, zaproszenia, dyplomy, naklejki, napisy i banery okolicznościowe,
– wykonano elementy ozdobne techniką orgiami i kirigami,
– wycięto pomalowano i ozdobiono upominki ze sklejki, prace konkursowe, ozdoby okolicznościowe,
– ugnieciono ciasto i formowano kształty z masy solnej, malowano ich i wypiekano,
– układano kompozycje z roślin suchych i żywych kwiatów, wito wianki, i tworzono stroiki,
– wykonano plastycznie kukły w tym płaskie ,
– uszyto kostiumy teatralne, wykonano elementy dekoracji teatralnej i rekwizyty,
– wyciskano pierniki w formach w muzeum,
– wzięto udział w kiermaszach.
3. Leczenie przez muzykę (muzykoterapia – muzyka jako terapia i muzyka w terapii ) w ramach której:
– śpiewano utwory o różnych nastrojach i z rocznych lat i rodzajów muzyki,
– słuchano koncertów muzyki klasycznej, poważnej, ludowej i operetkowej oraz musicalowej
– oglądano filmy muzyczne,
– tworzono i przygotowywano koncerty o różnej tematyce muzycznej,
– uczono się tekstów piosenek na pamięć,
– oglądano widowiska taneczne i tańczono,
– zorganizowano zabawy taneczne i wyjeżdżano na zabawy do innych miejsc,
– zorganizowano konkursy i spotkania muzyczne,
– tworzono prace inspirowane muzyką,
-spotykano sie na muzykownaiu na dworze i z okazji różnych rocznic i wydarzeń
– odpoczywano przy muzyce.
4. Leczenie teatrem (dramatoterapia) w ramach której:
– poprzez ćwiczenia i zabawy teatralne rozwijano wyobraźnię,
– czytano teksty (wierszy, prozy) – jego interpretacje, intonacje, melodykę, rytm i rym,
– pisano scenariusze uroczystości
– uczono się i zapamiętywano krótkie teksty etiud spektakli oraz pieśni,
– kreowano role postaci w spektaklach,
– uczono się animacji kukłami płaskimi,
– zrealizowano scenki teatralne.
5. Leczenie przez gotowanie w ramach której:
– pieczono ciasteczka i pierniczki oraz ciasta,
– pieczono jabłka z nadzieniem,
– przygotowywano kanapeczki,
– przygotowywano sałatki,
– pieczono frytki,
– przygotowywano desery,
– przygotowywano uroczyste przyjęcia z Mieszkańcami i dla Mieszkańców.
6. Leczenie nie przez film ( filmoterapia) i radio:
– oglądano filmy o terapeutycznym charakterze,
– oglądano filmy historyczne,
– oglądano filmy przyrodnicze,
– oglądano filmy dokumentalne,
– oglądano filmy naukowe,
– oglądano filmy religijne,
– oglądano filmy komediowe,
– oglądano filmy cowboyskie i inne,
– oglądano i dyskutowano nad programem TV,
– realizowano audycje radiowe.
7. Leczenie przez książki (biblioterapia) w ramach której:
– słuchano powieści klasycznych z audiobooku,
– głośno czytano prasę i wiersze,
– wypożyczano i użyczano prasę i książki,
– dyskutowano o wysłuchanych wydarzeniach,
– czytano prasę religijną i baśnie w pokojach,
– zorganizowane spotkania z poezją i spotkania autorskie z poetami,
– założono gazetę samorządową Mieszkańców.
8. Leczenie przez gry dydaktyczne w ramach której:
– grano w gry stolikowe ( warcaby, szachy, młynek i inne)
– grano w trambambule,
– grano w różne gry kartami,
-gry dydaktyczne, zagadki, quizy, krzyżówki.
9. Leczenie przez ruch (fizjoterapia) w ramach której:
– przeprowadzano ćwiczenia ruchowe i naświetlania oraz masaże na przyrządach w sali,
– ćwiczono i wspierano ruch Mieszkańców w łóżku,
– organizowano cotygodniowe ćwiczenia ogólne w sali kominkowej lub na świeżym powietrzu,
– organizowano rozgrywki tenisa stołowego i trambambuli
– organizowano igrzyska seniorów – Senioriadę,
– brano udział w imprezach sportowo-rekreacyjnych w innych miejscach (Kocie Góry i inne),
– wychodzono i wyjezdżano na spacery i zakupy.
Ponad to wspierano mieszkańców w rozwijaniu ich pasji pomagając w zdobyciu materiałów i sprzętu:
– w wykonywaniu prac konkursowych, konstruowaniu ich z różnych materiałów,
– robieniu na drutach swetrów, skarpet i kamizelek, zdobywaniu wełny,
– konstruowaniu miniatur domów, szopek, itp.
– szydełkowaniu ozdób świątecznych,
– wykonywaniu gwiazdek techniką orgiami,
– wypożyczaniu książek.